tik in het motorblok

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
nicogb
25kW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jul, 2015 21:28

tik in het motorblok

Bericht door nicogb »

All,
Ik ben in het bezit van een fazer 600 uit 2009. Ik heb er nog niet zo veel mee gereden(20.000 km) en heb de motor goed laten onderhouden door de dealer.
3 weken geleden ben ik weer een stukje gaan rijden en na een uurtje hoorde ik een harde tik in het blok.
Ik heb de motor stil gezet en de ANWB gebeld. Deze hebben mijn motor opgepikt en afgegeven bij de dealer.
Na onderzoek bleek dat de koppelingsplaat gebroken was.
Hoewel ik niet snap dat dit kan gebeuren bij een motor met 20.000 km op de teller en het me 300 euro kost, heb ik het maar laten repareren. Wat bleek; de tik zat er nog steeds in. Nu moest het hele blok open en het zat klaarblijkelijk in de lagers. Na reparatie (totaal van beide ongeveer 1500 euro) heeft de dealer de motor weer gestart en deze liep als een zonnetje zonder bijgeluid. Hij gaat een rondje rijden en de tik is er weer. Zijn conclusie; waarschijnlijk is er een stukje van de koppelingsplaat of de lager in het tandwielenstang (of hoe dat ook mag heten) gekomen en dat onderdeel zou nogmaals 1400 euro kosten exclusief het arbeidsloon. Hij adviseerde me om een ander blok te kopen. Op mijn vraag of dit wel normaal is voor een motor met zo weinig km en dealer onderhouden gaf hij aan dat Yamaha hier niets in kan betekenen. Ik vind het een heel slechte reclame voor een blok dat nog zgan is. Volgens de dealer wil yamaha ook niets betekenen in de prijs voor een ander blok. Ik heb de volgende vragen;
1) Heeft iemand ervaring met deze reparatie zoals hier omschreven
2) Is er een contact persoon bij Yamaha waar ik deze "case"aan voor kan leggen?
3) Heeft er nog iemand een blok liggen wat 100% in orde is wat ik tegen betaalbare prijs over kan nemen?

Zo wordt Yamaha rijden namelijk wel een hele dure (voor mij onbetaalbare) hobby.
Het is mijn 4e nieuwe Yamaha tot nu toe, maar dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

Mocht iemand antwoord hebben op mijn vragen dan kan je me ook bellen
0622950645
Dank Nico
FGras
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jul, 2015 23:45

Re: tik in het motorblok

Bericht door FGras »

Damn, die kosten zijn niet mis. En dan baal ik er al van dat mijn ketting van de Fazer binnenkort aan vervanging toe is.

Dat er iets kapot gaat kan natuurlijk altijd gebeuren. Maar dat het na de tweede reparatie (van zulke hoge kosten) nog steeds niet gefixed is. Dan zou ik toch mijn twijfels krijgen bij de kennis van jouw dealer.

Je kan contact opnemen met Yamaha zelf: http://www.yamaha-motor.eu/nl/contact/index.aspx of een specifieke dealer.
Maar het zal mij benieuwen of zij jou kunnen voorzien met nuttige informatie.
Sterkte met je zoektocht naar een nieuw blok, of misschien een nieuwe motor.

Met vriendelijke groet,
Frank
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: tik in het motorblok

Bericht door NZMSLex »

Als de motorzaak jouw motor repareert en de koppeling vervangt, zal het toch moeten zijn opgevallen dat er ergens een stukje ontbreekt. Je hebt opdracht gegeven om de motor (lees: koppeling) te repareren, niet om maar wat te proberen. Nu is er wat geprobeerd en is de gevraagde reparatie niet goed uitgevoerd en is er niks bereikt. Het lijkt me daarom dat de motorzaak aan zet is om de reparatie daadwerkelijk goed uit te voeren.

Naar Yamaha gaan lijkt me een wat zinloze poging. Het kapot gaan van een koppeling is zeer uitzonderlijk. Daar is geen logische verklaring voor. Dus om de schuld bij Yamaha te leggen lijkt me een onhaalbare kaart. Wel kan Yamaha aan de dealer opdragen om de reparatie goed uit te voeren. Dat zal zeker helpen.

Overigens moet bij 50.000 km de nokkenasketting gespannen worden. Dat kan ook leiden tot een (zacht) tikkend geluid. Is nogal een klusje (dit nav een bericht in dit draadje). Mijn FZS600 uit 1998 heeft overigens 90.000 km gelopen zonder enig probleem en zonder vervanging van de koppeling.
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: tik in het motorblok

Bericht door Rik »

Oeps. Ik ben het met Lex eens dat de dealer niet steeds de volle reparatiekosten kan berekenen. Het is één probleem, wat ze nu in diverse pogingen proberen op te lossen. Dan had die dealer beter onderzoek moeten doen. Is het een Yamaha dealer?

Misschien kan je voor een second opinion naar een andere Yamaha dealer gaan?

Een ander blok is natuurlijk een optie. Er moeten er diverse met weinig kilometers liggen te wachten op een nieuw leven.

Ik ben dit probleem nog nooit tegengekomen en al helemaal niet bij een Fazer. Er rijden er genoeg rond met vele kilometers op de teller.
Nolleke
72 kW
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 13 nov, 2011 15:23
Locatie: Brabant

Re: tik in het motorblok

Bericht door Nolleke »

Waarschijnlijk is er troep van de kapotte koppelingsplaat in de olie-opzuigpijp geraakt en deze verstopt.
Daardoor kan de lager kapot zijn gegaan.

Dan kun je er wel een nieuwe lager inzetten, maar als je de verstopping niet verhelpt dan krijg je zó weer een hetzelfde probleem.
"If ya did wot ya did, ya git wot ya got" (in m'n beste redneck slang)

Ik zou die reparateur vertellen hoe ik erover dacht, en voorstellen het blok door een neutrale, ter zake deskundige partij te laten onderzoeken.
Mocht hieruit blijken dat de dealer nalatig is geweest, dan heb je recht op herstel op kosten van de dealer.

Verder zou ik alle communicatie van nu af laten verlopen via email. Je doet hierin verslag wat er tot nu toe gedaan is en met welk resultaat.
Mocht je er nu niet uitkomen, dan heb je voor je advocaat al een mooie opsomming van hoe en wat.

Ooit zou ik iemand helpen met vervangen van zijn drijfstanglager.
We vonden echter ook loszittende koppelingsbouten, die dan weer de binnenkant van het motorblok hadden geraakt.
Het schraapsel had de opzuigzeef verstopt en door het ontbreken van een olie-stroom naar de lagers, waren deze "uitgelubberd".
Wat me verbaasde was de zuigkracht van de olie-pomp, door de onderdruk was de zeef helemaal uit z'n zetel getrokken. :shock:
Rubenn
50 kW
Berichten: 43
Lid geworden op: do 07 mei, 2015 20:59
Locatie: Utrecht, sterrenwijk

Re: tik in het motorblok

Bericht door Rubenn »

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 0&_sacat=0

Hier een link met motorblokken!

Er zijn een heel aantal motorblokken te koop via eBay, Dit is een betere optie.
Gebruikershandleiding heb ik ook in PDF format, deze kan ik evt ook voor je uitprinten als je geintereseerd bent (kosteloos)

En hier op youtube een how to om het motorblok te verwijderen te monteren.

https://www.youtube.com/watch?v=Vp563gRSn1Q

Stuur me anders even een PBtje. Ik wil je graag assisteren heb zelf ook (flinke) problemen gehad met mijn Fazer.

Groetjes,

Ruben.
Gebruikersavatar
MartinS
72 kW
Berichten: 93
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 15:54
Locatie: Alkmaar

Re: tik in het motorblok

Bericht door MartinS »

NZMSLex schreef:...........
Overigens moet bij 50.000 km de nokkenasketting gespannen worden. ..........
Sorry dat ik deze draad even onderbreekt maar klopt dit ook voor post 2006 Fz6 ? ik kan in ieder geval niks vinden in het handleiding?
Martin
Gebruikersavatar
Mark de jong
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 12 aug, 2015 9:26

Re: tik in het motorblok

Bericht door Mark de jong »

Dat is een hele dure reparatie die ik niet zou betalen.
De dealer heeft hier een steek laten vallen.

Yamaha zal zeggen dat ze niets doen omdat de fiets al meer dan 5 jaar is.
Ik weet niet wie de dealer is maar die kan misschien nog wat druk zetten.
Anders zou je Hans bij Yamaha kunnen bellen.

Lijkt me wel normaal dat ze ca 30% korting op de onderdelen geven.

Veel succes!!
Als het weer maar goed is
Plaats reactie