Koppelingshendel...Hoever is normaal?

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lupaie
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 jun, 2015 9:08

Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door Lupaie »

Sorry voor deze beginnersvraag. Bij mijn motorlessen kon ik lekker snel optrekken met de leskawa, dat kwam omdat ik lekker kon werken met de koppeling en de gasdosering. Bij de FZ6 Fazer heb ik dit veel minder omdat ik maar op een heel erg klein stukje van van het daadwerkelijk inknijpen ook echt de grip voel. Is dat normaal?

Ik heb deze film gemaakt voor een engels Fazer forum maar toen zag ik pas dat er ook een Nederlandstalig forum was...duh!

Willen jullie eens kijken? (haha, en niet lachen om mijn supergebrekkig engels, lol)
https://www.youtube.com/watch?v=pDM_-Ss4AhY
Nolleke
72 kW
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 13 nov, 2011 15:23
Locatie: Brabant

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door Nolleke »

Misschien zat op jouw lesmotor een "Dyno-soar easyclutch"
Dit is een device waarbij je minder kracht nodig hebt, maar het "aangrijptraject" verlengd wordt.

Op zich vind ik de bediening in het filmpje vrij normaal, maar ik heb dan ook grote handen.

Wat me wél opvalt is dat de borg- "moer" helemaal tegen de kabel aanzit, in plaats van tegen de hendel, dit hoort niet.

Als je het aangrijppunt dichter bij het stuur wilt, dan schroef je toch gewoon de verstelling wat slapper?
(wel weer goed borgen)
Gebruikersavatar
Lupaie
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 jun, 2015 9:08

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door Lupaie »

Nolleke schreef:Misschien zat op jouw lesmotor een "Dyno-soar easyclutch"
Dit is een device waarbij je minder kracht nodig hebt, maar het "aangrijptraject" verlengd wordt.

Op zich vind ik de bediening in het filmpje vrij normaal, maar ik heb dan ook grote handen.

Wat me wél opvalt is dat de borg- "moer" helemaal tegen de kabel aanzit, in plaats van tegen de hendel, dit hoort niet.

Als je het aangrijppunt dichter bij het stuur wilt, dan schroef je toch gewoon de verstelling wat slapper?
(wel weer goed borgen)
Dankjewel voor je reactie. Nee er zat geen Dyno-soar op. Als ik de borgmoer terugdraai (Ik heb de motor met maximaal uitgedraaide moer gekocht) dan lijkt het alsof de koppeling veel slechter werkt. Dus heb ik hem maar teruggezet naar max. Waar ik het meeste moeite mee heb is het snel wegrijden vanaf stilstand. Meestal moet ik eerst langzaam optrekken en dan snel door want als ik meteen de koppeling snel laat opkomen dan lijkt het wel alsof er gewoon te weinig ruimte tussen het moment van start en einde aangrijpen komt. Alsof ie bijna van 0% naar 100% gaat en er bijna geen ruimte is voor tussenstanden. Dat was op de andere motor wel.
Gebruikersavatar
Hans
105,2 kW
Berichten: 194
Lid geworden op: za 19 jun, 2010 16:06
Locatie: Den Helder

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door Hans »

De zogenaamde borgmoer is geen borgmoer, maar een stelbout met grote diameter kartelrand die door een borgplaatje het verdraaien tegen gaat.
Volgens mij hebben alle latere Yamaha's het op deze wijze, dus geen stelbout met een losse borgmoer.
Tracer 9 GT Tech Kamo
Nolleke
72 kW
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 13 nov, 2011 15:23
Locatie: Brabant

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door Nolleke »

Hans schreef:De zogenaamde borgmoer is geen borgmoer, maar een stelbout met grote diameter kartelrand die door een borgplaatje het verdraaien tegen gaat.
Volgens mij hebben alle latere Yamaha's het op deze wijze, dus geen stelbout met een losse borgmoer.
Oeps, even gechecked op mijn eigen Fazer... idd, het lijkt een borgmoer, maar is het niet. :oops:
Jonagan
25kW
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 apr, 2016 18:12

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door Jonagan »

Ik heb je video bekeken en ik heb precies hetzelfde.
Nou heb ik mijn fz6 tweede hands gekocht met 25.000 km en weet ik dus ook niet of het normaal is of een slecht teken..
Gebruikersavatar
hans l
105,2 kW
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 03 nov, 2004 20:15
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door hans l »

Volgens mij wat ik de film zie heb je hem wel te strak staan,
je moet vrije slag hebben anders gaan je koppelingsplaten eraan.
Dus je moet die stelnippel verder indraaien en dan moet je vrij slag
krijgen, weet niet precies hoeveel maar zeker 5mm.maar dit staat
wel in je boekje.
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Koppelingshendel...Hoever is normaal?

Bericht door SilverTip »

hans l schreef:Volgens mij wat ik de film zie heb je hem wel te strak staan,
je moet vrije slag hebben anders gaan je koppelingsplaten eraan.
Dus je moet die stelnippel verder indraaien en dan moet je vrij slag
krijgen, weet niet precies hoeveel maar zeker 5mm.maar dit staat
wel in je boekje.
Hans heeft gelijk, je moet hem echter met een warm!! blok afstellen.
Stel je de koppeling koud af, kan de kabel door het uitzetten van het blok door de hitte
toch te strak komen te staan.
Warm is 3 á 5 mm prima.
Controleer je de koppeling daarna koud, dan zal het 5 mm of meer zijn.

Gr,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Plaats reactie