Olielampje brandt

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oldostofjas
35 kW
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 sep, 2014 8:36

Olielampje brandt

Bericht door oldostofjas »

Hallo allemaal,

Gisteren op de terugweg van mijn werk ging tijdens het rijden het olielampje van m'n FZS600 branden. Bij een tankstation op de bok gezet, even wachten, maar het oliepeil bleek (zoals altijd) op max te staan. Toen ik weer startte ging het lampje ook niet meer aan.

Vanochtend ging het lampje echter weer branden en ging ie ook niet meer uit. Zelfs als ik nu het contact aanzet (zonder te starten) brandt het lampje al. Hij brandt wel zwak; tijdens het starten brandt hij feller. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Vind het toch niet fijn rijden met een rood lampje aan...

Groeten,
Joost.
goof
50 kW
Berichten: 42
Lid geworden op: za 30 apr, 2011 7:46
Locatie: roerdalen

Re: Olielampje brandt

Bericht door goof »

Hoi Joost

Had hetzelfde bij mijn fzs 1000 wat olie erbij gedaan en het probleem was verholpen .

succes .

grt Goof
Gebruikersavatar
oldostofjas
35 kW
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 sep, 2014 8:36

Re: Olielampje brandt

Bericht door oldostofjas »

Ik heb dat meer gelezen op internet. Vandaag ook maar wat olie erbij gegooid. Bij contact aan ging het lampje niet aan. We zullen zien of hij bij het rijden ook uit blijft.
Gebruikersavatar
Robse2
105,2 kW
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 mar, 2015 19:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Olielampje brandt

Bericht door Robse2 »

Bij mijn fzs1000 ook gehad. Lampje brandt terwijl oliepeil voldoende is.
Deed zich wel voor vanaf kmstand van + - 40.000
Gewoon iets meer olie bij gooien, bij de 1000 was dat gewoon kijkglaasje vol, dus net boven max.
Ooit hier een topic van gezien. O.a. met reactie van silvertip.
Clublid 2005-2012 :enjoy: 2015 - heden :enjoy:
Gebruikersavatar
oldostofjas
35 kW
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 sep, 2014 8:36

Re: Olielampje brandt

Bericht door oldostofjas »

Vandaag weer gaan rijden, maar helaas ging het lampje weer branden. M'n peilglaasje zit nu echt helemaal vol. Km-stand +/- 46000.

Ik weet niet waarmee het olieniveau wordt gemeten, maar misschien dat daar een defect zit?
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Olielampje brandt

Bericht door Fuel Supply »

oldostofjas schreef:Ik weet niet waarmee het olieniveau wordt gemeten
Volgens mij meestal met een peilstok :lol: :dontknow: maar daar gaan meestal geen rode lampjes van branden .... :tongue3:

Het nivo is natuurlijk simpel te controleren, maar zit er niet ergens een druksensor om de oliedruk te meten? Want als die te laag is kan je blok behoorlijke schade oplopen .... Even een kort bezoekje aan de Yamaha-dealer kan nooit veel kosten maar misschien wel veel ellende besparen ..... #-o Ik zou het doen!

Succes!

Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
oldostofjas
35 kW
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 sep, 2014 8:36

Re: Olielampje brandt

Bericht door oldostofjas »

Tuurlijk ga ik langs de dealer als ik er niet uitkom, maar dit soort fora zijn juist zo mooi om ervaringen uit te wisselen.

zo heb ik bijvoorbeeld al ontdekt dat niet te druk maar het niveau wordt gemeten.
Rubenn
50 kW
Berichten: 43
Lid geworden op: do 07 mei, 2015 20:59
Locatie: Utrecht, sterrenwijk

Re: Olielampje brandt

Bericht door Rubenn »

Mag ik hierop inhaken,

Is een nieuwe oliesensor het idee om het probleem op te lossen,Heb er zelf ook last van mijn met mijn yamaha fazer (1000) in dit geval.
Ben er wel klaar, er zit genoeg olie in maar de motor blijf maar mekkeren.
Gebruikersavatar
oldostofjas
35 kW
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 sep, 2014 8:36

Re: Olielampje brandt

Bericht door oldostofjas »

Ja, ik heb een tijdje geleden de olieniveausensor laten vervangen en nu is het probleem verholpen. Helaas was er geen gebruikte sensor te vinden, dus het is een nieuwe geworden à € 160,-.
Nolleke
72 kW
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 13 nov, 2011 15:23
Locatie: Brabant

Re: Olielampje brandt

Bericht door Nolleke »

Ik heb hier ook last van (FZS1000)
Het is inderdaad een nivo lampje, geen olie-druk lampje zoals bij andere merken.

Denk dat ik de sensor eens even na ga kijken, lijkt me een soort vervuiling.
Gebruikersavatar
oldostofjas
35 kW
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 sep, 2014 8:36

Re: Olielampje brandt

Bericht door oldostofjas »

Ik moest wel de uitlaat verwijderen om de sensor eruit te kunnen halen. En natuurlijk eerst de olie eruit laten lopen.
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Olielampje brandt

Bericht door NZMSLex »

De Fazer heeft een niveau-lampje. Da's heel handig. Een drukmeter gaat branden als het te laat is. Niet goed dus.
Als olie koud is of te dik kan het niveau-lampje gaan branden omdat olie niet snel genoeg terugstroomt naar de plek waar het niveau wordt gemeten.
Of je niveaumeter is kapot. Da's dus een kwestie van vervangen.
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Olielampje brandt

Bericht door SilverTip »

NZMSLex schreef:De Fazer heeft een niveau-lampje. Da's heel handig. Een drukmeter gaat branden als het te laat is. Niet goed dus.
Als olie koud is of te dik kan het niveau-lampje gaan branden omdat olie niet snel genoeg terugstroomt naar de plek waar het niveau wordt gemeten.
Of je niveaumeter is kapot. Da's dus een kwestie van vervangen.
Toch zeg jij zo onverwacht wel hele wijze dingen hé Lex :laughing6: :notworthy:
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Plaats reactie