Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
RH654
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 9:34

Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door RH654 »

Halle mede forumleden,

Even korte introductie, Ik ben Rene, 21 jaar, student HBO en fanatiek motorrijder.

Ik ben nu 2 jaar in het bezit van een mooie FZS 600 S uit 2001. Aangekocht op 25kw en intussen ontgrenst naar 55kw.
Helaas heb ik sinds vakantie vorig jaar een probleem. Het blok loopt niet lekker meer.

Wat heb ik geconstateerd:
- uitlaatbocht 1 wordt niet warm.

Wat heb ik geprobeerd:
- Bougies vervangen.
- Bougiekabels doorgemeten.
- Aansluitingen van bougiedoppen gecontroleerd.

Het vreemdste vind ik dat als ik de motor start deze moeizaam aanslaat en hierna stationair dus ook een 'anders' geluid maakt. Vervolgens bij het wegrijden geen vermogen heeft. (zowel koud als na warm lopen) Maar zodra ik boven de 5a6000 toeren kom het geluid verandert en de motor er op 4 cilinders vandoor speert. Laat ik op circa 8a9000 toeren het gas los en rem af op de motor voelt het alsof er een tik in het blok zit.

Aankomende week wil gaan beginnen met het omwisselen van de bobine's en bougiekabels om deze uit te sluiten.
Weet iemand hier meer van? Heeft iemand er ervaring mee?
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door Rik »

Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad (met een FZ1). Die heeft een bobine in elke bougiedop zitten dus die diagnose was makkelijk door ze even onderling uit te wisselen.

Succes in ieder geval.
RH654
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 9:34

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door RH654 »

Maar zat het probleem hem bij in de bobine's rik?
Had je ook dat het blok wel goed aanvoelde in hogere toeren?

Sorry voor de vele vragen :toothy5:
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door Rik »

ja, probleem was een van de bobine's.
Bij hogere toeren leek die cilinder inderdaad weer mee te doen.

Bij de FZ1 kan je die bougiedop incl bobine makkelijk op een andere cilinder zetten. Als het probleem meeverhuist weet je vrij zeker dat het daaraan ligt.
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door wimvandervlis »

Waar dit ook in kan zitten zijn kabelbreuken die op het ene moment wel en het andere moment niet actief zijn, lees soms wel signaal doorgeven en op andere momenten niet.

Loop zover het mogelijk is ook je kabelboom langs op visuele schade.

Wim
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
RH654
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 9:34

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door RH654 »

Ik heb vanmorgen vroeg de fazer onderhanden genomen.
Eerst de aansluitingen van de bougiedoppen op de bougiekabels gecontroleerd. Vervolgens de tank verwijderd en de bekabeling gecontroleerd.

Bedankt voor je input Wim. Ik heb de kabels nagelopen en er is geen zichtbare schade. Ik heb ze niet doorgemeten omdat ik ze niet los gehaald heb aan de kant van de bobine.

Rik, in de bijgevoegde paintkrabbel heb ik weergegeven wat ik met de bekabeling veranderd heb. Hierdoor is de onstekingsvolgorde niet veranderd. De bougiekabels (waren al genummerd) en de bobines sturen nu andere cilinders aan. Hierna heb ik de tank er los boven geplaatst en aangesloten. Na de moter 1a2 minuten stationair te hebben laten lopen kon ik de uitlaatbocht van cilinder 2-3-4 niet vasthouden maar van cilinder 1 wel.
Het lijkt dus dat het probleem niet is mee verhuist. Ook lijkt het niet aan de kabels te liggen of de doppen.

De bougies zijn eerder al vervangen door een setje nieuwen, deze lijken mij uitgesloten.

Wat kan het nog meer zijn?

Ik ben er een beetje huiverig voor om de carberateurs aan te pakken aangezien ik een talent heb voor het verkloten van afstellingen. Maar anders dan een verstopte sproeier oid weet ik niet meer wat het kan zijn. Misschien nog de CDI.

Wat denken jullie?
Bijlagen
wiring fazer 25-4-2013.png
gjeshuis
25kW
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 mar, 2013 15:27

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door gjeshuis »

Na het rondje Lekdijk van afgelopen zaterdag lijk ik hetzelfde probleem te hebben met mijn FSZ1000 Fazer...
5 km voor thuis ging hij opeens rauw klinken en lopen. Onverbrande brandstof werd tot explosie gebracht in de uitlaat (klikt wel lekker, maar zal niet erg goed voor je motor zijn) en het vermogen was een stuk(je) minder. En het klinkt als 3 pitten...
Bij hogere toeren lijkt het bij mij niet te veranderen.

Ik gok op een defecte bougie of kabelbreuk... Carburateurs heb ik vorige jaar uit elkaar gehad (vanwege lekkage) maar hij heeft daarna weer super gelopen, dus daar ligt het niet aan.

Laat je het weten als je het hebt opgelost? Ik zal hetzelfde doen.

Misschien hebben we wat aan elkaar...
RH654
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 9:34

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door RH654 »

Ik heb mijn probleem verholpen. Het synchroniseren van de carberateurs met bhv carbtune pro is het gelukt en loopt de motor weer vrolijk op 4 cilinders.

Het ene probleem heeft nu alleen plaats gemaakt voor 2 andere. Er zit nu een tik in het blok wat lijkt op een versleten drijfstanglager (gebeurt dit vaker bij fazers?) en een lekke achterband (gewoon 1 dag voor de elfstedentocht :violent1:)
RH654
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 9:34

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door RH654 »

Jeetje,, Het is nu alweer een jaar geleden na het laatste bericht.

Ik kan met blijdschap melden dat het probleem daadwerkelijk is opgelost :-) . Met het synchroniseren van de carburateurs werd het beter. Maar het gehik was binnen een maand weer terug :thebirdman: .

Het probleem was een lekke o-ring van de huls van de vlotternaald :scratch: . Ja dat is een mooie. Alle 4 stuks vervangen en voila :hello1:

Wat gebeurde er dus precies :-k ?
Bij langdurig volgas rijden zuigt de motor de vlotter kamer leeg waardoor het benzine peil in alle 4 carbs gelijk is(dus leeg). Bij het loslaten van het gas lopen de kamers weer langzaam vol(of tot het ingestelde niveau). De hoogte van het niveau is van invloed op de hoeveelheid zuiging nodig is om benzine aan te zuigen. De vlotternaald sluit de benzine toevoer. Behalve dus bij die ene cilinder nr. 3. De vlotterkamer van deze cilinder liep voller waardoor deze cilinder per direct verzoop bij het gasgeven. Hierdoor stotterde het blok.

Achteraf te simpel. Maar vind het maar eens.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

En dit jaar? Geen lekke band! :enjoy: kom maar op met die elfstedentocht :enjoy:
erwt
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 nov, 2012 16:54

Re: Fazer 600 '01 loopt op 3 cilinders???

Bericht door erwt »

Hoe is het trouwens afgelopen met die tik in het blok?
Plaats reactie