schakelen hoorbaar

Heb je een algemene vraag of opmerking over de club of het forum, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jomeo
72 kW
Berichten: 75
Lid geworden op: di 26 jul, 2011 16:55

schakelen hoorbaar

Bericht door jomeo »

Mijn fazer 1000 FZS uit 2005 ondanks 15.000km maakt best wel geluid bij schakelen. Vooral bij 2e 3e en 4e versnelling is dat best goed te horen. Mijn vraag is of dit normaal is. Motoport gebeld en volgens hun is het normaal bij deze motoren.
Heeft iemand hier ervaring mee, zou graag willen weten. Misschien andere olie?
Gebruikersavatar
wallie
105,2 kW
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:28
Locatie: Alkmaar

Re: schakelen hoorbaar

Bericht door wallie »

Hoi Jomeo,
Schakelgeluiden is een heel bekend verschijnsel en niets om je zorgen over te maken.
Komt bij de meeste motoren voor en niet alleen Yamaha.
Zit vast wel een heel technisch verhaal aan vast, ook over olie en zo, maar denk dat alle techneuten momenteel ergens in de zon liggen of anders wel ergens aan het toeren zijn. :dontknow:
Die hoor je wel weer als ze weer thuis zijn met hun sterke verhalen. :blah5: :blah5:
Han
Gebruikersavatar
jomeo
72 kW
Berichten: 75
Lid geworden op: di 26 jul, 2011 16:55

Re: schakelen hoorbaar

Bericht door jomeo »

Hallo Wallie,
Bedankt voor de reactie en ben toch een beetje gerustgesteld. Als dat zo is dan moet het maar. Voor de rest gaat het gemakkelijk in de versnellingen. Had een kawasaki 500, maar die ging best moeilijk en zwaar van de derde versnelling naar de eerste
Gebruikersavatar
Biggs
105,2 kW
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 23:28
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: schakelen hoorbaar

Bericht door Biggs »

Tip voor minder hoorbaar schakelen:

Voet tegen de versnellingshandel zetten, druk geven, en dan pas de koppelingshendel indrukken. Je drukt als ware de hendel verder, waardoor het minder klapt. Ik dacht dat iedereen dit wel wist, mij is het zo geleerd, maar menigeen doet dit niet.

Je zal zien dat het een stuk scheelt, en de bak krijgt ook minder te verduren!

Groetn,

Biggs
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed wordt duurder!

Trots om in Motoplus "Mijn Trots" te staan: http://www.motoplus.nl/blog/magazine/ui ... -hoekstra/
Gebruikersavatar
jomeo
72 kW
Berichten: 75
Lid geworden op: di 26 jul, 2011 16:55

Re: schakelen hoorbaar

Bericht door jomeo »

Hallo Biggs,
Nou reuze bedankt en het helpt wel. dit wist ik nooit en heb het ook niet geleerd. Maar werkt fantastisch. Geen geluiden meer te horen,
Gebruikersavatar
Biggs
105,2 kW
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 23:28
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: schakelen hoorbaar

Bericht door Biggs »

@Jomeo Da's het mooie van forums (vind ik): het doorgeven van kennis; dus, zegt het voort! En, rijden met die bak :enjoy:
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed wordt duurder!

Trots om in Motoplus "Mijn Trots" te staan: http://www.motoplus.nl/blog/magazine/ui ... -hoekstra/
Plaats reactie