Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Heb je een algemene vraag of opmerking over de club of het forum, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jonok
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 jun, 2012 8:12
Locatie: Drenthe

Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door jonok »

Hallo Fazer rijders. Ben net nieuw hier. EN heb een vraagje..Zegt het aantal km van een motor wat? Ik kan een fazer uit 2005 kopen..ziet er perfect uit! Bij een motorzaak... 40.000km gelopen. Maar nu zie ik op MP van t zelfde jaar met veel minder km. Ik heb er op gereden en reed super..Maar wil niet te duur betalen..
Wie helpt? Ennuh..ik wordt denk ik sowieso een fazer rijdster :headbang:
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door wimvandervlis »

In principe hoeft het niet veel uit te maken. 40 dkm is voor een Fazer niet veel :-)

Wat je wel goed moet weten is dat rond de 42 dkm de kleppen gecontroleerd moeten worden (dus de nodige arbeid door een monteur en dat kost dus wel wat Euro's). Koop je je Fazer bij een motorzaak is het natuurlijk slim om dit gelijk te laten doen voor aflevering. Een ketting gaat gemiddeld tussen de 20 en 30 dkm mee, dus bij 40 dkm is de ketting meestal of heel nieuw of heeft al een flink deel van werkzame leven erop zitten :toothy5:

En bedenk dat het kopen bij een motorzaak altijd wat meer kost. Maar als het goed is heb je daar ook (meestal) garantie voor terug.

Let op :!: een motor met erg weinig km's van een ouder bouwjaar heeft het risico dat je gelijk nieuwe banden moet laten monteren. Ze zijn dan wel niet versleten maar wel verouderd......
Dus bij een vergelijking van een particulier aangeboden motor en een exemplaar bij een dealer/motorzaak moet je goed de verschillen in kaart brengen.

Want als je de particulier aangeboden motor gelijk moet laten onderhouden (ga ervanuit dat je niet zelf gaat klussen), verse olie nieuwe oliefilter, verse voorvorkolie en nieuwe remvloeistof dan is goedkoop aangeboden niet altijd zo goedkoop.

Maar je moet natuurlijk ook weten hoe de motorzaak zijn aanbieding erbij heeft staan. Heeft de motor recent onderhoud gehad of moet alles ook gebeuren nadat jij de koop heb gesloten ?

Kort samengevat goed inventariseren wat beide motoren aan op korte termijn aan kosten met zich mee gaan brengen. Daarna is pas een eerlijke vergelijking te maken.
En bedenk dat je bij een particulier weinig/geen verhaal kan halen. Dus een kleine meerprijs bij een motorzaak zou voor mij persoonlijk geen onoverkomelijk probleem zijn.

Wat ook handig kan zijn om een bekende mee te nemen die technisch vertrouwd is met motoren. Deze heeft vaak een neutralere blik op de motor dan degene die een motor wil kopen (want als je "verliefd" wordt op een motor, zie weinig meer.....).

Hopelijk heb ik hiermee een paar overwegingen gegeven om je keuze verder te bepalen.

Wim

PS Laat weten als je keuze gemaakt heb. Of stel nog meer vragen als je dat noodzakelijk vind.
En er zijn veel Fazers te koop, dus wordt het deze niet zal je vast een mooi andere exemplaar kunnen vinden.
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
Gebruikersavatar
jonok
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 jun, 2012 8:12
Locatie: Drenthe

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door jonok »

Hallo Wim,

Een super reactie, met goeie beredeneringen. Volgens mijn man heeft deze fazer een nieuwe ketting. Hij krijgt een afleveringsbeurt (zullen daar kleppen bij in zitten?) en we hebben een half jaar garantie. Mijn man zegt ..doen! Ik ben de twijfelaarster :?: T is gewoon zo als je particulier koopt, scheeld het bv 1000 euro..en 20000 km. Bwjr kan een jaartje schelen. EN dat is dus de overweging.... waar ik niet zo goed uit kan komen. De fazer welke ik op heb gereden reed super..maar denk dat andere fazer net zo zal rijden :enjoy: Op MP zie je ze ook met onderkuip oid. Diegene van de motorzaak is standaard maar staat op vrijwel nieuwe banden ook... en geen krasje te vinden...EN het is wel een vertrouwde zaak... deed vandaag ook nog eens xtra 400 euro van de prijs af, toen we ons dilemma voor legden...Hij weet waarom ik mijn motor weg moet doen en wou ons graag de motor verkopen (natuurlijk) Maar zei er ook bij, dat hij het zeker begreep, maar ook dat ie graag deze motor hier wou verkopen, hij kende de motor en was altijd onderhouden (is natuurlijk ook verkooppraatje, maar kan misschien checken waar de motor vandaan komt).....

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie, en mocht je nog een aanvulling hebben n.a.v. mijn verhaal...altijd welkom! :thumbup:
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door wimvandervlis »

Hoeveel km maak je nu per jaar :?: Denk dat het voor de leeftijd die een motor gaat bereiken niet uitmaakt of je de motor nu koopt met 20 dkm op de teller of 40 dkm. De meeste motorrijders rijden namelijk echt geen 20 dkm per jaar. Meestal stopt het bij 5 tot 7,5 dkm.

Bij de Fazerclub zijn er exemplaren bekend die gewoon goed rijden die meer dan 100 dkm achter de rug hebben (alleen regulier onderhoud) :thumbup:

Bedenk dat een set nieuwe verse banden toch gauw tegen de 300 Euro aanloopt (en dat is dan niet via een dealer, bij een dealer gauw 350). Een verse kettingset kost rond de 250 Euro inclusief montage.

Mijn advies is daarom staar je niet blind op het kale prijsverschil. Bedenk ook als je een motor koopt bij een motorzaak in de directe omgeving dat hij als die jouw een "oor aannaait" je zeker geen mondelinge reclame voor hem gaat maken :!: . Het is dan gewoon een kwestie van vertrouwen.

En over die beurt, vraag gewoon of de kleppenspeling gecontroleerd is, want het Yamahaboekje zegt dat de kleppen bij een FZS600 zo rond de 42.000 km gecontroleerd moeten worden. En het is logisch dat jij niet over ongeveer 2000 km wil langskomen om dit klusje alsnog te laten doen.

Zelf heeft mijn FZS600 uit 1999 nu net iets meer dan 60 dkm gelopen. Gebruikt geen olie, rijdt ongeveer tussen de 1 op 19 en 1 op 20 en heeft sinds ik hem in mijn bezit heeft geen kuren gehad (in eigendom sinds half 2008 en heb er zelf nog net geen 30 dkm mee gereden). Wat wel bij mijn motor ondertussen gedaan is, is het vervangen van de voorvorkveren. En zijn de remleidingen vervangen (waren meer dan 12 jaar oud, terwijl geadviseerd wordt om deze 1 x 4 jaar te vervangen). Ik beschouw dit als regulier onderhoud (zeker gezien de leeftijd van de motor).
Bedenk dat voordat een motor uit 2005 ook 13 jaar oud is, je ook zelf een paar jaar ouder bent geworden.... :-D En waarschijnlijk de nodige km's met plezier hebt gereden.

Succes met je keuze.

Wim
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
Gebruikersavatar
jonok
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 jun, 2012 8:12
Locatie: Drenthe

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door jonok »

Goeiemorgen Wim,
Denk dat ik het vandaag ga regelen... Mijn man heeft zoiets van :-| doe niet zo moeilijk en bel! Dussss... Maar jouw reactie's helpen wel mee in het besluit :hello1: :hello1: Ja echt..Ben zo'n twijfelaarSTER ;) soms. Mag graag een mening van een derde horen... :oops: Rare eigenschap...soms wel lastig ;) Ik dacht en hier zitten de ervaren mensen met de Fazer...Nja...denk ik dan :) Ik laat het weten hoor...en natuurlijk lijkt het me leuk om hier een beetje aanwezig te zijn. Doen z eook toertochtjes? Ooit eens lid geweest van ZZR club en daar toertocht mee gedaan...leuke ervaring :)
Fijne dag vandaag,
Sandra.
Gebruikersavatar
jonok
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 jun, 2012 8:12
Locatie: Drenthe

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door jonok »

Hoiii,
Besluit is genomen!! Vandaag de Fazer met 40.000km bij de motorzaak gekocht \:D/ Volgende week krijg ik hem en dan zal ik natuurlijk ook even een fotoootje plaatsen. :-D
Groetjes maar weer.
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door wimvandervlis »

Hoi Sandra,

Dat je maar met veel plezier je kilometers mag rijden op een Fazer. En uit ervaring kan ik zeggen dat een Fazer een goede keuze is :thumbup:

De Fazerclub is de eerste (en enige) motorclub waar ik lid van ben. Het bevalt goed. Er worden door het jaar heen diverse evenementen georganiseerd.

Voorbeelden van de diversiteit van acitiviteiten zijn: een technische dag, hetgeen inhoudt dat onder begeleiding je zelf een stukje onderhoud uitvoert. Er worden toertochten gereden, met Hemelvaart wordt er een lang weekend in het buitenland gereden. En in augustus wordt ook een weekend gereden in het buitenland.
En vorige week is zelfs een groep naar de Dolomieten op motorvakantie geweest (en ja, het is daar fantastisch rijden, dat kan ik nu zeggen uit eigen ervaring :toothy8: )

Kijk even bij de evenementen voor de komende ritten. Er zit een open rit bij waar je zonder problemen mee kunt rijden (niet alle ritten van de Fazerclub staan open voor niet-leden).

Rest mij je veel plezier te wensen met je motor.

Wim
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
Gebruikersavatar
BEN B
105,2 kW
Berichten: 653
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 9:55
Locatie: Amersfoort

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door BEN B »

Hoi Sandra,

Je hebt zo te lezen een goed advies gekregen van Wim! En vervolgens de Fazer gekocht, gefeliciteerd!

Ik wens je heel veel plezier en veilige kilometers toe!

Ciao,
BenB 8-)
Gebruikersavatar
jonok
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 jun, 2012 8:12
Locatie: Drenthe

Re: Kan de knoop niet doorhakken..HELP

Bericht door jonok »

Ja inderdaad een goed advies gehad... Nja laat ik zeggen...Het trok me over mijn dillema's heen. A.s. week ga ik hem ophalen (als het goed is) En hoop natuurlijk op veilige km's. Heb er al een aatal gemaakt hoor :-" op mijn Thundercatje. Maar hoop er meer op het Fazertje te maken. :enjoy:
Plaats reactie