Bergtraining tips?

Heb je een algemene vraag of opmerking over de club of het forum, plaats die dan hier.
Plaats reactie
Fazerfun
72 kW
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 15 aug, 2011 22:39
Locatie: Gouda

Bergtraining tips?

Bericht door Fazerfun »

Hallo allemaal,

Deze week gaat mijn fazer de winterstalling in, als koukleum zie ik het doorrijden in de winter toch niet echt zitten. Mijn eerste motorseizoen zit er dus helaas op nu, maar wat heb ik genoten ervan. In 4 maanden vooral ritjes in de buurt gemaakt, steeds wat makkelijker over de Hollandse dijken. Ook naar mijn zin gehad op mijn eerste clubrit, bleek het tempo gelukkig goed bij te kunnen houden, dus ben zeker in voor meer.
Nu dromen over 2012, ik wil dan ook richting Frankrijk, als ik tijd heb misschien Spanje trekken. Om mijn vaardigheid te vergroten wil ik in het voorseizoen een bergtraining gaan volgen. Graag hoor ik ervaringen en tips hierover, waar kan ik hiervoor het beste terecht? En nog een vraag: De dolomieten tocht lijkt me nog een brug te ver maar denken jullie dat het fazerweekend wel te doen valt voor een beginner?

Groetjes,
Marloes
Life is like riding a bike. To keep your balance you must keep moving.
Gebruikersavatar
Peewee
105,2 kW
Berichten: 108
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 8:01
Locatie: Alphen (gelderland)

Re: Bergtraining tips?

Bericht door Peewee »

Bootje heeft vorig jaar ook een bergtraining gedaan bij http://www.verkeerstraining.nl/ .
Zij was daar heel tevreden over
Ik merkte bij haar daarna in de Vogezen een enorme vooruitgang, vooral in vertrouwen. Rijden kon ze al. Het gemiddelde tempo was behoorlijk hoger.

Wij hadden eerst de Dolomieten gedaan.... verkeerde volgorde bleek achteraf.

Volgend jaar gaan we naar Noorwegen en ze denkt er over om vooraf nog een keer de bergtraining te doen. Zo goed is dit bevallen.
Gebruikersavatar
QuickSilver
105,2 kW
Berichten: 452
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 13:22

Re: Bergtraining tips?

Bericht door QuickSilver »

Fazerfun schreef:Hallo allemaal,

Deze week gaat mijn fazer de winterstalling in, als koukleum zie ik het doorrijden in de winter toch niet echt zitten. Mijn eerste motorseizoen zit er dus helaas op nu, maar wat heb ik genoten ervan. In 4 maanden vooral ritjes in de buurt gemaakt, steeds wat makkelijker over de Hollandse dijken. Ook naar mijn zin gehad op mijn eerste clubrit, bleek het tempo gelukkig goed bij te kunnen houden, dus ben zeker in voor meer.
Nu dromen over 2012, ik wil dan ook richting Frankrijk, als ik tijd heb misschien Spanje trekken. Om mijn vaardigheid te vergroten wil ik in het voorseizoen een bergtraining gaan volgen. Graag hoor ik ervaringen en tips hierover, waar kan ik hiervoor het beste terecht? En nog een vraag: De dolomieten tocht lijkt me nog een brug te ver maar denken jullie dat het fazerweekend wel te doen valt voor een beginner?

Groetjes,
Marloes

Hoi Marloes,

Wat leuk dat je zo enthousiast bent! Een bergtraining is nooit verkeerd, daarnaast bouw je ervaring op door te rijden. Mijn 1e rit was meteen een rit van 350 km (en da's dan best veel) en mijn 2e rit meteen een weekend in Luxemburg met erg slecht weer (de hele dag regen), vervolgens een paar maanden later het Zwartewoud (nog steeds mijn favoriet) en op het einde van m'n 2e seizoen zijn we de Dolomieten ingegaan. Het voordeel was dat ik dit samen met mijn mannetje heb gedaan, dus ik voelde geen druk van in een groep rijden. Maar ik heb Michel wel verschrikkelijk vervloekt!!!!! :violent1: Nu ben ik vrij eigenwijs en heb steeds gedacht 'als jij dit kunt, kan ik dit ook'. Nu, 10 jaar later, moet ik steeds op Michel wachten. :sleepy2: :sleepy2: :sleepy2: .....................hahahahahahaha. Dus je ziet, je moet gewoon rijden :enjoy: , rijden :enjoy: , rijden :enjoy: .

De Dolomieten is inderdaad een paar bruggen te ver. Hier moet je echt je techniek gebruiken. Indien je daar in een groep zou rijden zou je wellicht boven je kunnen gaan rijden en fouten kun je je daar niet veroorloven. Natuurlijk kun je meegaan met het Hemelvaart of Fazerweekend. Net als met de gewone ritten binnen Nederland worden de groepen op niveau ingedeeld. Dus een minder snelle groep, een wat snellere groep en de snelle groep. De voorrijder moet dan rekening houden met het niveau van de 'minste' rijder. Op die manier blijft het leuk rijden voor iedereen. Het zou mooi zijn als je voor zo'n weekend wat extra kilometers hebt gemaakt. Waarschijnlijk gaan we met het Hemelvaartweekend naar de Eifel in Duitsland. Daar zijn mooie wegen met vrij makkelijke bochten. Je moet zoiets ervaren en gewoon doen. Je zult zien dat je met zo'n instelling prima zult gaan rijden.

groetjes,

QuickSilver
Nicolette
Als ge mar plezier het war!
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Bergtraining tips?

Bericht door SilverTip »

Maar ik heb Michel wel verschrikkelijk vervloekt!!!!! :violent1: Nu ben ik vrij eigenwijs en heb steeds gedacht 'als jij dit kunt, kan ik dit ook'. Nu, 10 jaar later, moet ik steeds op Michel wachten. :sleepy2: :sleepy2: :sleepy2: .....................hahahahahahaha. Dus je ziet, je moet gewoon rijden :enjoy: , rijden :enjoy: , rijden :enjoy: .





:-" :-" :-" :sad1: Begrijpen jullie dit nou?

Nou ben ik zo'n lieve en geduldige vent en dan krijg je dit :scratch: :scratch: :evil:

:hmph:
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
zorr
105,2 kW
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 21:28
Locatie: rotterdam

Re: Bergtraining tips?

Bericht door zorr »

SilverTip schreef:Maar ik heb Michel wel verschrikkelijk vervloekt!!!!! :violent1: Nu ben ik vrij eigenwijs en heb steeds gedacht 'als jij dit kunt, kan ik dit ook'. Nu, 10 jaar later, moet ik steeds op Michel wachten. :sleepy2: :sleepy2: :sleepy2: .....................hahahahahahaha. Dus je ziet, je moet gewoon rijden :enjoy: , rijden :enjoy: , rijden :enjoy: .





:-" :-" :-" :sad1: Begrijpen jullie dit nou?

Nou ben ik zo'n lieve en geduldige vent en dan krijg je dit :scratch: :scratch: :evil:

:hmph:

Nou, ja ik begrijp het wel dan.

GrtZ
afayc
Gebruikersavatar
GotFazeD
72 kW
Berichten: 81
Lid geworden op: di 12 apr, 2011 20:10

Re: Bergtraining tips?

Bericht door GotFazeD »

Misschien is LCVM Bergtrainingen wat voor jou.
http://www.lcvm.nl/
Fazerfun
72 kW
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 15 aug, 2011 22:39
Locatie: Gouda

Re: Bergtraining tips?

Bericht door Fazerfun »

Ik ga met pinksteren de bergtraining van lcvm volgen, er was nog net één plekje vrij. Heb alvast ook maar een paar zadeltassen aangeschaft, en moet nu ook nog een cursus miniem inpakken gaan volgen, want ben alleen aan autovakanties gewend.
Of ik ooit mijn vriend in ga halen weet ik nog niet hoor, die lag volgens mij al in een kinderwagen op twee wielen, maar als ik weer stukkie lekkerder door de bochten leer te gaan kom ik steeds dichter op hem. En hij doet de bergtraining niet, dus wie weet...

Marloes :nike:
Life is like riding a bike. To keep your balance you must keep moving.
Plaats reactie