Verhoogd scherm / tourruit

Heb je een algemene vraag of opmerking over de club of het forum, plaats die dan hier.
Plaats reactie
HOLTMARK
25kW
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 sep, 2011 21:21

Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door HOLTMARK »

Ik ben op zoek naar een verhoogd scherm, omdat ik toch wel last heb van de wind als ik op de snelweg rij. Kan iemand een tip geven welk ruitje goed werkt.

Ik heb een FZ6S uit 2004. Standaard uitvoering. Geen verhoogd/verlaagd zadel. Ik ben 1.85m.
Gebruikersavatar
Gemmie
50 kW
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 22 mei, 2011 19:40

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door Gemmie »

Ik zou zeggen.. ga er lekker plat opliggen :binky:
"Als ik in de file had willen staan, was ik wel met de auto gegaan."
rikvancoolwijk
35 kW
Berichten: 23
Lid geworden op: za 12 nov, 2011 23:40

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door rikvancoolwijk »

ik heb vorige week een PUIG Touring Screen op mijn fz6 s2 uit 2010 gezet. Ik ben zelf ook 1.85 en merk wel degelijk een verschil. Het maakt wel heel veel uit hoe je op je motor zit, je heb met dit scherm afhankelijk van hoe hoog je zit veel minder last van windgeluid. Ook heb je minder last van de winddruk.

Het touring schermpje ziet er het zelfde uit als het racing schermpje dat veel mensen uit de fazer hebben, het is alleen zo'n 6 cm hoger en ongeveer 12 cm hoger dan het standaard schermpje.

Rik
Fazerfun
72 kW
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 15 aug, 2011 22:39
Locatie: Gouda

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door Fazerfun »

Ik heb de MRA Vario Touring pas voor mijn verjaardag gekregen, alleen motor staat nog in de winterstalling dus heb hem nog niet kunnen testen. Wel veel positieve berichten over gelezen. Helaas ben ik niet 1.85 (carriere als model misgelopen) en heb ik een FZS 600, dus ik val binnen een andere testcategorie...

Groetjes
Marloes
Life is like riding a bike. To keep your balance you must keep moving.
Fazerfun
72 kW
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 15 aug, 2011 22:39
Locatie: Gouda

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door Fazerfun »

Nou, met dat nieuwe ruitje heb ik dus 4 keer kunnen rijden, wat wel leidde tot veel minder turbulentie rond mijn helm. Helaas is hij nu kapot, evenals mijn kuip, tellers en koplamp. Gisteren vroeg op de motor naar mijn werk, omdat ik 's middags vrij had genomen om lekker stukje te toeren. Om vast de smaak te pakken te krijgen nam ik route door de polder, met smalle weggetjes. De nodige scholieren omzeild, toen zag ik een grote tractor met giga laadbak voor me de weg opgaan. Ik minder gas en houd afstand en hoop dat hij volgende afslag neemt. Echter de tractor stopt, dus ik stop ook op ruime afstand. Vervolgens zie ik dat hij achteruit komt, ik schreeuw geheel overbodig, gebaar nog naar een paar mannen op een brug dat ze de chauffeur waarschuwen, dat hebben ze wel gedaan maar net een seconde te laat, de laadbak raakt mijn ruit en kuip en stopt dan gelukkig voordat mijzelf iets overkomt. Ik had toch een flink eindje achter hem gereden op ruime afstand, maar hij heeft nooit zijn spiegels gecheckt. Mijn Fazer stond geklemd onder de bak maar motor, remmemn etc deden het allemaal nog. Na het toewerpen van wat minder vriendelijke woorden naar de chauffeur terug naar het bedrijf gereden aan dezelfde weg, en schadeformulier ingevuld. Daarna toch nog wat uurtjes gewerkt en de motor vervolgens naar Goedhart gereden (komt goed uit dat ik in Bodegraven werk). Mijn toermiddagje maar veranderd in een snoeimiddag, mijn tuin was er met mijn nieuwe motorhobby nogal bij ingeschoten de laatste tijd. Vandaag is de schadeexpert geweest, ruim 1900 euries schade, nieuwe kuip, ruitje, koplamp en tellers. Gelukkig ging expert er wel akkoord mee, want nadert toch wel total loss, maar ik ben juist helemaal blij met mijn zwarte brommer en zou geen andere willen. Voordeel is dat de kleine schade die al op mijn kuip zat straks ook geen doorn in het oog meer is. Nu ga ik een weekje op vakantie naar IJsland, als ik terug kom staat als het goed is mijn Fazer weer glimmend voor me klaar. Loopt alles toch nog met een sisser af.

Groetjes,
Marloes
Life is like riding a bike. To keep your balance you must keep moving.
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door Rik »

Tjonge, dat zal wel ff schrikken zijn, als zo'n kar op je afkomt.
Gelukkig is het goed afgelopen.
Mooi dat de schade bij een dealer afgehandeld wordt, die kunnen goed overzien of er nog verder schade aan kuipframe of bekabeling is.

Prettige vakantie!
Gebruikersavatar
jomeo
72 kW
Berichten: 75
Lid geworden op: di 26 jul, 2011 16:55

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door jomeo »

Een vraagje, ik heb er ook veel alst van rijwind. Ben ook aan het kijken voor zo een ruit,. Kost rond 130 euro, maar ik begrijp niet of dit een complete ruit is of dat je alleen een opzetstukje krijgt.
En is het alleen maar een maat verkrijgbaar? voor de fazer fzs 1000 2005.
Zou graag ook ervaring willen weten van mensen die dit gebruiken en waar ik ze kan bestellen
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door SilverTip »

Fazerfun schreef:Nou, met dat nieuwe ruitje heb ik dus 4 keer kunnen rijden, wat wel leidde tot veel minder turbulentie rond mijn helm. Helaas is hij nu kapot, evenals mijn kuip, tellers en koplamp. Gisteren vroeg op de motor naar mijn werk, omdat ik 's middags vrij had genomen om lekker stukje te toeren. Om vast de smaak te pakken te krijgen nam ik route door de polder, met smalle weggetjes. De nodige scholieren omzeild, toen zag ik een grote tractor met giga laadbak voor me de weg opgaan. Ik minder gas en houd afstand en hoop dat hij volgende afslag neemt. Echter de tractor stopt, dus ik stop ook op ruime afstand. Vervolgens zie ik dat hij achteruit komt, ik schreeuw geheel overbodig, gebaar nog naar een paar mannen op een brug dat ze de chauffeur waarschuwen, dat hebben ze wel gedaan maar net een seconde te laat, de laadbak raakt mijn ruit en kuip en stopt dan gelukkig voordat mijzelf iets overkomt. Ik had toch een flink eindje achter hem gereden op ruime afstand, maar hij heeft nooit zijn spiegels gecheckt. Mijn Fazer stond geklemd onder de bak maar motor, remmemn etc deden het allemaal nog. Na het toewerpen van wat minder vriendelijke woorden naar de chauffeur terug naar het bedrijf gereden aan dezelfde weg, en schadeformulier ingevuld. Daarna toch nog wat uurtjes gewerkt en de motor vervolgens naar Goedhart gereden (komt goed uit dat ik in Bodegraven werk). Mijn toermiddagje maar veranderd in een snoeimiddag, mijn tuin was er met mijn nieuwe motorhobby nogal bij ingeschoten de laatste tijd. Vandaag is de schadeexpert geweest, ruim 1900 euries schade, nieuwe kuip, ruitje, koplamp en tellers. Gelukkig ging expert er wel akkoord mee, want nadert toch wel total loss, maar ik ben juist helemaal blij met mijn zwarte brommer en zou geen andere willen. Voordeel is dat de kleine schade die al op mijn kuip zat straks ook geen doorn in het oog meer is. Nu ga ik een weekje op vakantie naar IJsland, als ik terug kom staat als het goed is mijn Fazer weer glimmend voor me klaar. Loopt alles toch nog met een sisser af.

Groetjes,
Marloes


Hallo Marloes,

Wat een vervelende situatie, het zal vast wel weer goedkomen maar toch :evil:
Het is bijzonder dat de toch al kwetsbare motorrijders het moeten doen met een ielig piepgeluidje als claxon, de fabrikanten zouden hier best over na mogen denken. Omdat ze dat niet doen, hebben wij twee jaar geleden op de beurs "toeters" aangeschaft met 130 DB en geloof me......... die hoor je wel!
Ook wij hebben te maken gekregen met weggebruikers die niet goed keken, maar ons wel konden horen over een draaiende motor heen of over de boomboom muziek heen.
Voor € 39,- kun je zeer waarschijnlijk een volgende keer deze ellende voorkomen, aansluiten is een fluitje van een cent, maar ook dat kunnen we een keer voor je regelen.

Veel plezier in IJsland en tot de TD op 1 april.

Gr,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
rick rol
35 kW
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 01 apr, 2012 12:04
Locatie: Noordwijkerhout
Contacteer:

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door rick rol »

Zijn er nog tips wat betreft de ruit ik ben zelf rond de 1.95 en wil er ook een andere ruit op hebben,welke bevelen jullie aan Puig of Ermax of zijn er nog andere aanbieders.

Rick
rikvancoolwijk
35 kW
Berichten: 23
Lid geworden op: za 12 nov, 2011 23:40

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door rikvancoolwijk »

Ik heb een puig Touring Screen, mooi scherm. Voor voor de fz6 fazer s2 (en waarschijnlijk ook voor veel andere modellen)hebben ze hem tegenwoordig ook met een beweegbaare spoiler, gezien je lengte misschien niet onverstandig. Kan je de turbulentie een beetje richten :tongue3: .

Rik
Gebruikersavatar
dr_falken
105,2 kW
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 05 jun, 2005 15:59
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Verhoogd scherm / tourruit

Bericht door dr_falken »

ik heb op mijn fz1-s ook een puig touring screen en die bevalt goed. ik heb ook ervaring met het yamaha touring screen maar dat bevalt mij minder goed dan de puig. ik ben 1.90 lang. Wel blijft het maatwerk zo'n ruitje; de één zweert erbij en de ander klaagt over turbulentie.
Plaats reactie