Fazer 1000 of FZ1 ?

De Chatbox van de Fazerclub. Hier mag veel, als het maar niet TE gek wordt.
Plaats reactie
Fireball1956
35 kW
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 15 jan, 2017 18:21

Fazer 1000 of FZ1 ?

Bericht door Fireball1956 »

Beste Yamaha collega's.
Even voorstellen , ik ben Jan uit het Zuiden van Nederland en sinds vandaag lid van dit forum.
Leeftijd is 60 jaar en ik heb vroeger al heel veel jaartjes motor gereden en er een paar jaren tussenuit geweest omdat drie studerende kinderen meer investering vroegen, dus even geen motor.
Maar nu weer lekker genieten, kinderen den deur uit en weer een paar jaartjes terug naar mijn oude liefde Yamaha FZR1000.
was in 1987 ook mijn laatste Yamaha en twee jaar geleden een hele mooie gekocht in Staphorst.
Fijne motor en een super motorblok en toch zit ik te overwegen om een nakedbike te kopen.
Dit ivm de zitpositie en bagagemogelijkheden, mijn FZR 1000 is een echte eenzitter en geen bagagemogelijkheden.
Een Yamaha FZ1 van 2007 of een Fazer 1000 van 2005 heb ik op het oog.
Allebei prachtige motoren en ik lees hier dat er echt voor en nadelen aan deze motoren zitten.
Het aan/uit effect scoort hoog en het verbruik van de FZ1 scoort ook slecht.
Ik lees ook veel lof over de Fazer 1000 en ik hoor graag reacties, wat zijn de voor en nadelen van de Fazer tov de FZ1 ?
Proefrijden is gezien de weersomstandigheden nu nog geen optie, vandaar dat ik nu al informeer naar de gebruikers.
Graag hoor ik van de kenners en dat zijn er wat heb ik gelezen op dit forum.
Met vriendelijke groeten, Jan. :-D
Gert Roelofs
105,2 kW
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 05 aug, 2009 19:21
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fazer 1000 of FZ1 ?

Bericht door Gert Roelofs »

Hallo Jan,

Ik ben Gert en ook uit het zuiden van Nederland. Ik ben toevallig in het bezit van een FZ1 GT, waar ik de mogelijkheid voor heb om veel bagage mee te nemen, waarvan het bevestigingsframe en de koffers zelf eenvoudig en snel afneembaar en weer bevestigd zijn. (2 zijkoffers)
Ik kan je het nodige vertellen over dit type motorfietsen. DE mijne is in 2009 op kenteken gezet (zelf 1e eigenaar). Het aan uit effect is duidelijk minder dan bij de eerste generatie FZ1 motoren en daarnaast is er nog een powercommander op gezet en de motor getuned. Het aan/uit effect is hierdoor nagenoeg geheel weg. Dus als je een FZ 1 overweegt, dan is dat aan/uit effect behoorlijk weg te nemen. De oudere Fazer 1000 is een motor waarvan het koppel gunstiger is. Deze begint bij een lager toerental al flink te trekken terwijl de FZ 1 bij een duidelijk hoger toerental pas flink aan koppel toeneemt. Daarnaast is de Fazer 1000 voordeliger in het brandstofverbruik en als ik het goed heb onthouden heeft de tank ook een grotere inhoud. Het zijn beide goede motoren met een heel eigen karakter.
Zelf overweeg ik dit jaar mijn FZ1 GT te verkopen en een andere (misschien Yamaha MT10-SP of BMW X1000 R) te kopen. Wie weet is het iets voor je.
Als je meer wil weten mail mij dan even via mijn privé-mail.

Groetjes
Gert :glasses7: :glasses7: :glasses7: :glasses7: :glasses7: :glasses7:
Gebruikersavatar
Robse2
105,2 kW
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 mar, 2015 19:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Fazer 1000 of FZ1 ?

Bericht door Robse2 »

Hey Jan, ik had je getipt op het motorforum.
Het is hier laatste tijd erg rustig. Maar ik weet zeker dat meerdere personen jou van adviezen en ervaringen kan voorzien.
Dus luitjes reageer even!
Deze club staat ook op de motorbeurs, dus wellicht dat je op de stand aldaar nog wat info kan opdoen.
Succes!
Clublid 2005-2012 :enjoy: 2015 - heden :enjoy:
Fireball1956
35 kW
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 15 jan, 2017 18:21

Re: Fazer 1000 of FZ1 ?

Bericht door Fireball1956 »

Bedankt Robse !!
Het gaat waarschijnlijk een hele mooie Fazer1000 worden :-D
Model 2005.
Kleur rood zwart.
HansL
105,2 kW
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 21 mar, 2011 21:35

Re: Fazer 1000 of FZ1 ?

Bericht door HansL »

Jan

Ik heb met mijn FZS 1000 zoveel problemen gehad,
dat ik 'm uiteindelijk maar heb ingeruild.
Maar op één exemplaar kan je geen statistiek bedrijven.

(Ik heb nog wel wat onderdelen op zolder liggen, geloof ik)

Veel plezier met je aankoop

gr. Hans
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Fazer 1000 of FZ1 ?

Bericht door SilverTip »

Fireball1956 schreef:Bedankt Robse !!
Het gaat waarschijnlijk een hele mooie Fazer1000 worden :-D
Model 2005.
Kleur rood zwart.
Beste Jan, bel me even aub. 0653544951

Gr. Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Plaats reactie