Flashtrip, 4 dagen, Slovenië, Kroatië

De Chatbox van de Fazerclub. Hier mag veel, als het maar niet TE gek wordt.
Plaats reactie
Nolleke
72 kW
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 13 nov, 2011 15:23
Locatie: Brabant

Flashtrip, 4 dagen, Slovenië, Kroatië

Bericht door Nolleke »

Vorige week eens even snel 4 dagen ertussenuit.
Op uitnodiging van een Sloveense vriend om eens een stukje te rijden, maandag zou er een bijeenkomst zijn met motormarkt en zegening:
De 17de Blagoslov Nova Štifta, 't is maar dat je het weet ;)
dus, Fazer afgetankt en GO!!!
Zondagochtend vroeg weg, zodat ik wat km-s kon maken.
Nét voor de Oostenrijkse grens nog ff een Tol-vignet voor AU en SLO gekocht (14 EUR of zoiets)
Voor de Karawankertunnel, waardoor je Slovenië als het ware binnenrijdt moet je appart betalen (7 Euro)
Daar doorheen zie je dan rechts de Alpen en vooruit het glooiende Sloveense heuvelland.
Afbeelding

Ik had al een B&B geboekt en daar zaten Pavle en Peter al twee uur te dineren, dus ik moest even wat inhalen.
Prima wijn trouwens in Slovenië en op mijn vraag waarom ze dat niet wat meer naar NL exporteerden reageerde Peter: "EXPORTEREN? dat kan niet, we drinken alles zelf op" Hahaha.

Volgende dag kwam Pavle me halen met z'n KTM 1190 Adv. naar de motorzegening in Nova Štifta.
Het was om 9 uur nog aardig rustig, dus we konden ff het standje van Peter opbouwen, waar ook mijn Pro-Oiler tentoongesteld zou worden. Ik had uiteraard folders laten maken in het Sloveens.

uurtje later stond het er vol met duizenden motoren, bandje erbij, lokale versnaperingen en bier.
Afbeelding

Om 12 uur precies begon de zegening, best indrukwekkend, al die ruige motorrijders in het toeristische kerkje.
Afbeelding

Afbeelding

Om een uur of vier waren de meesten alweer vertrokken, dus Pavle en ik stapten op onze motoren en reden verder naar Kroatië, op weg naar Zadar.
Dit moet toch wel een van de mooiste wegen zijn van de wereld, deze Adriatische kustweg.
Ook niet al te druk omdat er in het binnenland een snelweg naar Zadar loopt, dus zeker aan te bevelen.
Vergeet niet onderweg even wat vis te eten op een terrasje, zo vers heb je het nog nooit gegeten. LEKKER!
Afbeelding
Zadar is een bezienswaardige stad, met authentieke romeinse kenmerken. Na wat bezienswaardigheden in de stad bekeken te hebben, streken we neer in de haven, waar we op de boot van Pavle konden overnachten.
Afbeelding

De volgende dag begon goed, maar het trok al snel dicht, zodat we wat langzamer aan moesten doen langs de Adriatic noordwaarts.
Afbeelding

Ik was blij dat ik tegen de avond m'n natte zooi af kon hangen in het hotel in Ljubljana.

Op de woensdag was het gelukkig weer stralend weer, all the way back to NL.

Afbeelding

Uiteraard is dit een plek waar ik weer naar terug moet, de wegen zijn er uitstekend van kwaliteit, en de bochten fijn om te rijden, de omgeving fantastisch.
Er is relatief weinig verkeer, de mensen zijn er onnoemelijk aardig en gastvrij. :thumbup:
Bier en wijn en de lokale gerechten zijn heerlijk.
Nu heb ik Zadar een beetje bekeken, maar de volgende keer wil ik ook Ljubljana eens wat verkennen.
Maar nét te weinig tijd, moest immers donderdag weer werken.
Next time......
frank-fzs600
50 kW
Berichten: 41
Lid geworden op: do 18 dec, 2014 16:10
Locatie: waalre NB

Re: Flashtrip, 4 dagen, Slovenië, Kroatië

Bericht door frank-fzs600 »

ziet er mooi uit , en zo te zien ook genoten .
veel plezier met de volgende ritten :-D
Gebruikersavatar
QuickSilver
105,2 kW
Berichten: 452
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 13:22

Re: Flashtrip, 4 dagen, Slovenië, Kroatië

Bericht door QuickSilver »

Je hebt behoorlijk wat kilometers gemaakt, maar daar heb je ook je brommert voor natuurlijk. Leuk om je verhaal te lezen met bijbehorende foto's. Wellicht een idee om dit (of een andere trip) in de volgende Fazerflits te plaats. Zelf vind ik zulke reisverhalen altijd leuk om te lezen.

groetjes,
Nicolette
Als ge mar plezier het war!
Plaats reactie