Fazer forum

Forum All Fazer Club Netherlands
Het is nu vr 10 sep, 2010 21:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: klep kapot en nu.
BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2010 17:46 
105,2 kW

Ik dacht voordat ik met vakantie zou gaan naar de Dolomieten nog even de Fazer een beurt te laten geven en de voorband te vervangen bij de dealer.

Krijg ik vandaag een telefoontje, en dat gaat ongeveer zo:

ik: hallo met Han.
dealer: goedemiddag met de dealer, je motor is vandaag nog niet klaar.
ik: geeft niet want ik heb toch pas tijd om hem zaterdag op te komen halen.
dealer: maar dan is die ook nog niet klaar.
ik: oh.
dealer: nee want er zijn een of meerdere kleppen verbrand, en Yamaha is nog aan het zoeken of ze ergens wat hebben liggen.
ik: dat is niet zo mooi, en hoe is dat zo gekomen?
dealer: de klepspeling stond niet goed ingesteld, en we hebben al gehoord dat dit vaker voor kan komen bij R1's en FZ1's. maar we zijn bezig met Yamaha om te kijken of dat zij dit vergoeden.

(Uiteraard is de garantie verlopen - 2007) :evil3:

ik: maar nu zou ik volgende week vrijdag wel met vakantie willen, is ie dan klaar?
dealer: we doen ons best, als de kleppies er zijn zetten we ze er direct in.

Wordt vervolgd. :?:

Profiel  

Berichttitel: Re: klep kapot en nu.
BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2010 18:44 
105,2 kW

Nou, succes Han. :oops:
Hoop het lukt voor die tijd. :hello2: :enjoy:

Groet, TedH

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2010 18:51 
105,2 kW

He mister Wallie,

Da’s mooi shit man, zo vlak voor de vakantie. Maar beter dat je hier erachter komt dan dat je ergens op bovenop een „tjot” in de Dolomieten stil komt te staan. Loop je zelfs kans dat je in je tank zit te turen of er nog „slurpsel” in zit..... haha!

Nee, lijkt me echt balen. De opmerking van je dealer dat het wel vaker voorkomt bij een FZ1 vindt ik enig zins zorgwekkend. Allicht dat onze technische commissie hier iets over kan roepen.

Kan het trouwens ook niet aan de rijstijl liggen? Te lang te hoge toeren rijden of zo?

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Wallie; sterkte er mee en ik hoop nog even te horen hoe dit afloopt.

O ja, als je naar Hotel Ambasador in Levico gaat moet je ff de groeten doen aan Ornella, eigenaresse van dat hotel. Ze zal me nog niet vergeten zijn. Ben er 2 jaar geleden met een paar desperado's geweest. Ze heeft mijn motor nog gepoetst :tongue3: ...lucky me!

Hoor het wel,

Ciao,
BenB 8-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2010 18:57 
35 kW

Hoi Han,
Knap lullig zeg.
Maar heeft je dealer dan geen leentje, zodat je vakantie is veiliggesteld?
Je eigen motor is natuurlijk het fijnst, maar op deze manier kan je vakantie iig doorgaan.

Midnight Black

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2010 21:41 
50 kW

Je zult ook altijd zien dat dit soort dingen net voor de vakantie opspelen.
Alsof Murphy ermee speelt :sleepy4:
Suc6!!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2010 22:11 
72 kW

Balen man!
Heb wat speurwerk gedaan op Duitse en Noord Amerikaanse forums. Je moet wel heel goed zoeken om een klep probleem te vinden. Wat jij beschrijft komt eigenlijk nooit voor. Geval van heel erg pech hebben dus. Geloof ook niet zomaar dat het vaak
voorkomt. Dan zou Yamaha al lang instructie hebben gegeven om bij de 1000 beurt de klepspeling na te lopen.

Te krappe klepspeling geeft overhitting van klepzetels en daardoor kunnen deze verbranden. Neem aan dat de dealer wel alles ff naloopt want ook onjuist synchronisatie, fout CO gehalte (bij sommige type's per cylinder instelbaar) of onjuiste ontsteking (bobine of bougie probleem) kunnen overhitting aan een cylinder geven en dan zijn de kleppen kwetsbaar. Als ze fix ingebrand zijn dan is de speling op dat moment zowieso krap geworden :-? . M.a.w. andere oorzaken zijn niet bij voorbaat uit te sluiten.

Vind het goed dat je dealer het gevonden heeft en moeite voor je doet naar Yamaha. Gelukkig zijn er meer goed dealers maar er zijn er ook die je gewoon weer op pad gestuurd hadden.
Voor een 2007 zou ik toch coulance verwachten van Yamaha..... maar dat ik dan mijn mening :roll: .

Sterkte

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 16 jul, 2010 8:18 
105,2 kW

Dan valt mijn teleurstelling wel mee.... :-?
Ik vondt dat de kleine beurt van mijn Fazer nogal duur uitviel (697 Euri), maar in ieder geval is hij nu wel weer vakantie-klaar.... ;-)

Nogmaals sterkte Han.

Komt allemaal wel goed, hoop ik :thumbup:

Gr. TedH.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 16 jul, 2010 19:25 
105,2 kW

wallie schreef:
Ik dacht voordat ik met vakantie zou gaan naar de Dolomieten nog even de Fazer een beurt te laten geven en de voorband te vervangen bij de dealer.

Krijg ik vandaag een telefoontje, en dat gaat ongeveer zo:

ik: hallo met Han.
dealer: goedemiddag met de dealer, je motor is vandaag nog niet klaar.
ik: geeft niet want ik heb toch pas tijd om hem zaterdag op te komen halen.
dealer: maar dan is die ook nog niet klaar.
ik: oh.
dealer: nee want er zijn een of meerdere kleppen verbrand, en Yamaha is nog aan het zoeken of ze ergens wat hebben liggen.
ik: dat is niet zo mooi, en hoe is dat zo gekomen?
dealer: de klepspeling stond niet goed ingesteld, en we hebben al gehoord dat dit vaker voor kan komen bij R1's en FZ1's. maar we zijn bezig met Yamaha om te kijken of dat zij dit vergoeden.

(Uiteraard is de garantie verlopen - 2007) :evil3:

ik: maar nu zou ik volgende week vrijdag wel met vakantie willen, is ie dan klaar?
dealer: we doen ons best, als de kleppies er zijn zetten we ze er direct in.

Wordt vervolgd. :?:

Wat een vervelende situatie Han :hmph:
Ik neem aan dat de motor volgens het serviceboekje de eerste klepstelbeurt nog moest krijgen??
of was je de 40.000 km al gepasseerd?

Indien het al eerder gebeurd is, is de dealer aansprakelijk,maar uit jouw verhaal lijkt me dit niet het geval.

Het lijkt dus op een tolerantiefout van de fabrikant zelf, wat uiteraard mogelijk is, maar gezien de kwaliteitsnormen van Yamaha eigenlijk niet voor zou mogen komen.

Vreemd is dat je hier zelf helemaal niets van gemerkt hebt. Vaak zie je dat de uitlaatbochten een andere kleur krijgen, of merk je andere ongemakken of soms zelfs een goed waarneembaar vermogensverlies. Ook wil er wel eens wat andere "rook" uit de uitlaat komen, afhankelijk van het feit of het in of uitlaapkleppen zijn. Ook kon je een hogere temperatuur van de koelvloeistof hebben gehad, hoewel dit de afgelopen weken natuurlijk sowieso het geval was.

Het is geen kwaal van deze blokken, daarom acht ik de kans groot dat Yamaha de schade vergoedt, ook buiten de garantie. Zeker in de huidige tijd zit men niet te wachten op negatieve reclame.

Inderdaad wel lullig net zo voor voor de vakantie :evil:

Afgelopen weekend heeft Nicolette mij met auto en aanhanger opgehaald vanuit Bad Iburg waar mijn Fazer het liet afweten met waarschijnlijk een doorgebrande bobine.
Heet hoor in je leren pak met pech bij 39 graden :help:

Ik hoop dat het goed afloopt voor je, we lezen het wel.

Gr,

Mies en Nicolette

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 16 jul, 2010 21:50 
105,2 kW

Vervolg 1:

In telegramstijl:

De kleppen worden onder coulance door Yamaha vergoed. (moet wel de arbeid betalen, garantie is verlopen)

En ja Michel het betreft inderdaad de eerste controle van klepspeling bij 40000 km.
De dealer denkt dat de klepspeling nooit goed gestaan heeft, maar dat valt natuurlijk nooit te bewijzen.

De FZ1 is donderdag niet klaar (kleppen nog niet binnen) als ik op vakantie wil.
Ze hebben wel een identieke Fazer staan die beschikbaar is voor wat stoeiwerk in de bergen. :enjoy:
(sorry Ben geen naked :-" )
Waarschijnlijk wordt het vervangend vervoer ook nog door de verzekering vergoed, maar dat weet ik maandag pas.

Voorlopig ga ik er vanuit dat ik over een week op een Fazer in Italie rond rij. :glasses7:

Wordt vervolgd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 8:04 
105,2 kW

wallie schreef:
Vervolg 1:

In telegramstijl:

De kleppen worden onder coulance door Yamaha vergoed. (moet wel de arbeid betalen, garantie is verlopen)

En ja Michel het betreft inderdaad de eerste controle van klepspeling bij 40000 km.
De dealer denkt dat de klepspeling nooit goed gestaan heeft, maar dat valt natuurlijk nooit te bewijzen.

De FZ1 is donderdag niet klaar (kleppen nog niet binnen) als ik op vakantie wil.
Ze hebben wel een identieke Fazer staan die beschikbaar is voor wat stoeiwerk in de bergen. :enjoy:
(sorry Ben geen naked :-" )
Waarschijnlijk wordt het vervangend vervoer ook nog door de verzekering vergoed, maar dat weet ik maandag pas.

Voorlopig ga ik er vanuit dat ik over een week op een Fazer in Italie rond rij. :glasses7:

Wordt vervolgd.

Fijn voor je Han, dat er nu oplossingen aankomen waardoor jouw vakantie niet verziekt wordt.
Hoewel je een "gegeven" paard natuurlijk nooit in de bek mag kijken, zou het commercieel correct zijn naar jou toe wanneer de dealer de arbeid zou claimen bij Yamaha, jij hebt hier immers part noch deel aan. Voor de rest doe je al het onderhoud via hem en ben je een trouwe klant, misschien zou je tot een compromis kunnen komen dat je de helft betaalt.

Ik vind dan ook oprecht dat Yamaha gewoon dit verlies moet nemen, een paar kleppen zijn zo duur niet, het arbeidsloon zal wat hoger uitvallen. Voor jou is dit een aanzienlijk bedrag, voor hen gaat dit van de grote hoop.

Voor het opstarten van mijn bedrijf heb ik een ex-Leaseauto gekocht, waar geen garantie opzat en waaraan binnen 800 km een heleboel zaken kapot gingen. Het bedrijf gaf aan dat ik dit tijdens het proefrijden op hun terrein niet had kunnen constateren en kwam zelf met de oplossing door aan te geven dat dit verborgen gebreken waren en dat ze hun goede naam wilden behouden, maar vooral wilden dat ik tevreden was over hun product.
Ik praat over een Peugeot 407 SW 2.0 Diesel met 182.510 km op de teller. De totale reparaties bedroegen bijna € 4000,- :silent: en betroffen ook nog onderdelen die je met die kilometerstand kon verwachten, maar dan niet allemaal tegelijk binnen één week na aanschaf. Uiteindelijk heb ik hiervan € 675,- moeten betalen, wat zeer netjes is en waardoor mijn auto nu topfit is.
Er zijn dus bedrijven die zichzelf en de klant serieus nemen, wat eigenlijk ook zo hoort, zeker als je op lange termijn denkt en wil dat een volgend product ook bij jou aangeschaft wordt [-X
Jouw Yamaha heeft nog geen 40.000 km gelopen, dan zou hierover eigenlijk geen enkele discussie mogen zijn betreffendehet schadeloos stellen, maar dat is mijn mening.

Hoe dan ook, je kunt gelukkig op vakantie!

Gr,

Michel en Nicolette

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 17:51 
105,2 kW

Vervolg 2:

We zijn inmiddels een maand verder en sinds afgelopen zaterdag is de Fazer weer tiptop in orde :-D

Wat is er aan gebeurt:
-alle kleppen vervangen. Blijkt dat niet de kleppen zijn ingebrand, maar het probleem zat 'm aan de andere kant van de klep, De klepstelen van 3 kleppen waren te veel afgesleten, waardoor deze buiten de fabriekstoleranties vielen.
-alle onderdelen als kleppen, seales, pakkingen voor rekening van Yamaha. dat was wel weer een meevaller.
:salute:

Afgelopen zondag het geheel nog even uitgebreid getest tijdens een circuitdag op Lelystad. :-" :enjoy:
Het motorblok is dus alweer goed ingereden :toothy8: en de nieuwe bandjes weer een beetje opgeruwd. :thumbup:

Oh ja, gelukkig is het brandstofverbruik nog hetzelfde als voorheen. :-k
Dus de groep die volgende week het geluk heeft waar ik mee meerij, die hebben dan geluk want die kunnen weer lekker vaak pauze houden. :angel4:
Of rij ik volgend weekend alle dagen alleen? :violent1:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]